על הקשר שבין חומצה ובסיס לבריאותנו

לפרטים נוספים או תיאום פגישה
ללא התחייבות לחץ כאן

בחירת דיאטהתזונה נכונה
מיטל
מאת:מיטל בר נתן, תזונאית ומאמנת כושר. מדריכה בסטודיו יורדים באיזור השרון

 

איזון חומציות ובסיסיות הוא כלי טיפולי רב עוצמה כיום.

ע"פ האבולוציה, אבות אבותינו היו מלקטים ונהגו לאכול מזונות כגון: ירקות, פירות, אגוזים וזרעים – מזונות אשר מכילים תרכובות מינרליות חשובות לתפקוד הגוף ובניהם: אשלגן, מגנזיום וסידן. תרכובות אלה נחשבות בסיסיות ושומרות על איזון חומצה-בסיס בתא.

מהי רמת חומציות תקינה?

PH נמדד בסולם של 0 עד 14, כאשר הערכים התקינים נעים בין 7.45 – 7.34

ישנם מזונות שהמטבוליזם (הפירוק) שלהם הוא חומצי כמו מזונות מהחי- בשר, גבינות, דגים שונים, ביצים, מזונות מעובדים, קפאין, אלכוהול ומשקאות מסוכרים. וכמו כן מזונות שהמטבוליזם שלהם בסיסי כגון: ירקות, פירות, אגוזים וזרעים, דגנים מלאים שונים וקטניות.

ישנם תהליכים פיזיולוגיים בגוף שיכולים להתרחש רק בסביבה מעט בסיסית, כאשר הכל מתחיל ברמת התא.

הגוף מקבל נוטריאנטים שונים מהמזון שמתפרקים ומזינים את התא, אותם נוטריאנטים שהמטבוליזם שלהם בסיסי יתרמו לבריאות התא ובכך יוכלו לפעול ביעילות ולפנות פסולת מהתא (מצב המראה על בריאות התא ותפקוד נכון ויעיל שלו)

מאידך – מזונות אשר מתפרקים בגוף ויוצרים חומציות יגבירו את הפסולת התאית ולא יתרמו להזנה של התא – ובכך יהיו מצע למחלות, זיהומים ודלקות.

חומציות יכולה לגרום לפתולוגיות כגון: אוסטאופורוזיס, הידלדלות שרירים, שיגרון ומחלות מפרקים שונות, עייפות מתמשכת וכאבי ראש. וכמו כן – הרס של תהליכים פיזיולוגיים חשובים וקריטיים בגוף.

*סטרס – הוא גם גורם חומצי שיוצר סביבה חומצית ויכול להוביל לדלקות ומחלות בגוף.

ומכאן אנו מבינים שבריאות ומחלה מתרחשים ברמת התא, ועל זה אחראיים המזונות שאנו אוכלים.

אז כיצד נחיה  ללא המזונות שהם כל כך טריוויאליים בתזונה המערבית שלנו?

אין צורך להיבהל, אין הכוונה להתנזר לחלוטין מאותם מזונות חומציים – אלא מדובר בהפחתה הדרגתית של אותם מזונות שתביא לשינוי מוצלח וכדאי, לשינוי בריאותי ואידיאלי לגופכם.

למשל, מצריכה של בשר במשך 3 פעמים בשבוע, יהיה כדאי להוריד לפעם בשבוע.

במקום גבינות – אפשר להכין ממרחים טעימים ומגוונים כמו – ממרח עדשים, ממרח פסטו, ממרח עגבניות מיובשות, זיתים וכד'.

 

בעודכם מורידים מזונות אלו – הגבירו את צריכת הירקות היומית שלכם, כך שכל ארוחה תכלול 50% ירקות והשאר מזון אחר.

השתדלו לצרוך יותר פירות, זרעים, גרעינים ותבלינים – כך תבטיחו תזונה שעיקרה בסיסית ותאפשרו לגופכם להתמודד בצורה יעילה יותר עם החומצות שנוצרות בזמן העיכול, חילוף החומרים שלכם יפעל בצורה יעילה יותר להוצאת רעלנים מהגוף, עיכול המזון יהיה יעיל יותר ואתם תרגישו יותר ערניים וחיוניים.

 

לסיכום,

מומלץ להגביר את צריכת הירקות (במיוחד ירקות ירוקים) והפירות בתזונה שלכם, המעיטו בצריכת מזונות מהחי והשתדלו תמיד לחייך 🙂

 

טיפ ממני אליכם – כשאתם מרגישים עייפים במקום לשתות קפה תכינו לכם מים רותחים עם חתיכה של שורש ג'ינג'ר. הג'ינג'ר ממריץ ומעורר ונחשב לבסיסי.

חזור