כיצד לעיסה נכונה יכולה לעזור לנו בהרזייה?

לפרטים נוספים או תיאום פגישה
ללא התחייבות לחץ כאן

הרגלי אכילה

 

מיטל
מאת:מיטל בר נתן, תזונאית ומאמנת כושר. מדריכה בסטודיו יורדים באיזור השרון

 

אם חשבתם שתהליך העיכול מתרחש בקיבה אתם צודקים רק באופן חלקי.תחילת תהליך העיכול מתרחש כבר בפה ומתחלק לשניים:

  1. עיכול מכני – ע"י השיניים
  2. עיכול כימי – ע"י אנזים הרוק

ההרכב של הרוק:

הרוק מכיל אנזימי עיכול – עמילאז וליפאז.אינזימים אלו אחראים לתחילת פירוק המזון ומסייעים בעיבודו כך שיוכל להיספג היטב דרך מערכת העיכול לדם.

כמו כן הרוק מכיל נוגדנים מסוג IGA ( הרוק הוא גם בעצם חלק ממערכת החיסון של האדם), מכיל חומרים שהם אנטי חיידקיים, אנטי ויראליים, אנטי פטרייתיים – העוזרים למנוע עששת ודלקות חניכיים, ומנטרלים מזיקים שמגיעים מחוץ לקיבה שלנו.

בנוסף מכיל הרוק  אינזים בשם ליזוזים – אשר גורם להמסת חיידקים (קודח חור במעטפת של החיידק ומשמיד אותו) – אינזים זה עוזר לשמירת היגיינת הפה, מניעת חורים בשיניים, עששת, דלקות חניכיים.

מה קורה כאשר אנו לועסים  את המזון במהירות ובצורה לא מספקת?

יש שלל נזקים שיכולים לנבוע מאכילה כזו:

  • בליעת גושי מזון גדולים מידי – אין זמן לליפאז והעמילאז לפרק את המזון.
  • המזון אינו נספג בגוף בצורה נאותה
  • הפרשת חומצה מרובה ע"י הקיבה – מה ישכול לגרום לצרבת ודלקות בוושט.
  • ניוון בלוטת הרוק – בעתיד יכול לגרום ליובש בפה (בגיל מבוגר))
  • דלקות בשיניים בחניכיים
  • עייפות אחרי האוכל-אשר אנו אוכלים את המזון ללא לעיסה מספקת הדבר גורם לבליעת  האוכל אשר תוביל לגושי מזון גדולים אשר יגיעו לקיבה, הקיבה תצטרך לעבוד יותר קשה, ואז מגיעה העייפות של אחרי ארוחה גדולה.
  • השמנה – בעקבות לעיסה לא מספקת רמת הגרלין (הורמון שנמצא בקיבה ואחראי על עוררות התאבון) עולה ומרגישים רעבים יותר

 

לסיכום:

אם נאכל את מזוננו לאט,נלעס בצורה טובה הדבר יוביל לתועלת בכמה מישורים-החומרים החיוניים באוכל ייספגו בגופנו בצורה טובה יותר,הגוף יוכל להילחם בחיידקים בצורה מועילה יותר,הסיכוי לצרבות יפחת,הרגשת הרעב לא תתעורר, ובסיום הארוחה לא נחוש עייפות וכבדות.כל הסיבות הנ"ל יתרמו רבות לירידה במשקל טובה  ומאוזנת.

ולא פחות חשוב- להרגשת קלילות מלאת אנרגיה.

חזור