יתרונות התזונה הצמחונית

לפרטים נוספים או תיאום פגישה
ללא התחייבות לחץ כאן

בחירת דיאטהצמחונותתזונה נכונה
שמרית ערוך
מאת:שמרית לב. יועצת תזונה וממקימות הסטודיו

 

 

 

בשנים האחרונות אנו עדים לפופולריות מתגברת בקרבהתזונה הצמחונית.

לפני שנבחן כאן את יתרונותיה הבריאותיים, נגדיר מהי צמחונות.

צמחונות? מה זה בכלל?

"צמחונות: תזונה שאינה כוללת בשר או דגים, בהתבסס על שיקולים של אידאולוגיה, סיבות בריאותיות, או טעם אישי. תזונה צמחונית עשויה לכלול מוצרים אחרים מהחי, כגון ביצים או מוצרי חלב. צמחונים הנמנעים גם ממזונות אחרים מהחי נקראים טבעונים. "(ויקיפדיה)

במאמר זה אתייחס אך ורק לשיקולים הבריאותיים הקיימים במניעת אכילתם של מזונות מהחי ולא אכנס לשיקולים אידואולוגיים כאלה או אחרים.

אבות מזון מכירים?  ברור שכן. ובכל זאת,נעשה סקירה מהירה.

יש לנו חמישה אבות מזון עיקריים אשר בתפריט מאוזן ולמען בריאות טובה ,אנו צריכים לצרוךבאופן יומיומי.

פחמימות/חלבונים/שומנים/ויטמינים/מינרלים.

בעבר היתה דעה רווחת שללא בשר עוף ודגים אין לנו אפשרות לצרוך את כל אבות המזון ,שלגוף תהיה יכולת ספיגה נמוכה של מינרלים וויטמינים מהמזון,שבריאותנו תיפגע ושחתך אוכלוסייה זה הנמנע ממזונות מהחי יסבול ממחלות שיהיו ייחודיות רק לו.

היום כבר ידוע שניתן להשיג בתפריט צמחוני מאוזן את כל מה שהגוף צריך ושהדבר אף יכול לשפר את בריאותנו פלאים לעומת אנשים הצורכים בשר.

 

יתרונות התזונה הצמחונית

שומן רווי לדוגמא בעיקרו מגיע מהחי-שומן זה אינו מומלץ לצריכה שכן הוא מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

ארגוני הבריאות החשובים בעולם מסכימים כיום כי תזונה נכונה ומאוזנת מהצומח היא בריאה, מספקת את כל צרכיו התזונתיים של גופנו, וכוללת יתרונות משמעותיים להארכת תוחלת החיים ולמניעת מחלות. סקרי בריאות רחבי היקף מגלים שככל שאנו צורכים פחות מוצרים מהחי ויותר מזונות מגוונים מן הצומח – כך אנו מגדילים את סיכויינו ליהנות מבריאות טובה יותר.

ארגון התזונה האמריקאי (ADA) הוא הארגון הגדול והמשפיע ביותר בעולם של אנשי מקצוע העוסקים בתחום התזונה. ביולי 2009 פרסם הארגון נייר עמדה מקיף בנושא תזונה צמחונית ("עמדת ארגון התזונה האמריקאי: תזונות צמחוניות"), וכך נכתב בו, בין היתר:

“לעתים קרובות נמצאה תזונה צמחונית כקשורה ליתרונות בריאותיים כמו רמות נמוכות יותר של כולסטרול בדם, סיכון מופחת לפתח מחלות לב, לחץ דם נמוך יותר, וסיכון מופחת לסוכרת סוג 2. צמחונים נוטים להיות בעלי BMI (מסת גוף) נמוך יותר, וללקות פחות בסרטן. תזונה צמחונית נוטה לכלול כמויות מופחתות של שומן רווי וכולסטרול, וכמויות גבוהות יותר של סיבים תזונתיים, מגנזיום, זרחן, ויטמין C ו-E, פולאט, קרטנואידים, פלבונים ופיטוכימיקלים אחרים. ההבדלים הללו עשויים להסביר חלק מהיתרונות הבריאותיים של אלו המאמצים תזונה צמחונית מגוונת ומאוזנת".

המסמך אף מבהיר כי תזונה צמחונית או טבעונית מתאימה ומועילה בכל שלבי החיים:

"עמדתו של ארגון התזונה האמריקאי היא שתזונות צמחוניות מתוכננות כהלכה, ובכלל זה תזונה צמחונית לחלוטין או טבעונית, הן בריאות, ראויות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעת מחלות מסוימות ובטיפול בהן.

מה כדאי לאכול בתפריט צמחוני?

לצמחונים שבנינו אנו יכולים להמליץ לצרוך באופן קבוע בתפריט היומיומי שלהם מהמזונות הבאים:

קטניות(עדשים,שעועית לסוגיה,אפונה,חומוס וכו) ע"מ לקבל ברזל,חלבון מהצומח,וסיבים תזונתיים.

אגוזים,שקדים,טחינה גולמית משומשום מלא,אבוקדו וכו..

דגנים מלאים,

ירקות ופירות.

חלבון סויה,סייטן וטופו.

ניתן לבקש לבדוק בבדיקת דם אם קיים חוסר בויטמין B12   ,ואם קיים כזה אז לצרוך כתוסף.

בסיכומו של עניין- לתזונה צמחונית יתרונות בריאותיים רבים. ניתן למצוא היום ספרות רבה בנושא.

למי שמעוניין לבנות תפריט המבוסס על תזונה צמחונית או לעשות מעבר לתזונה שכזאת מומלץ

לפנות לדיאטנית או לתזונאית המתמחה בנושא ולעשות את המעבר בצעדים קטנים ולבחון האם זה

מתאים לכם.

 

*לשם הבהרה -אנו מודעים שתזונה צמחונית אינה מתאימה לכל אחד. לתזונה הלא צמחונית יתרונות רבים בפני עצמה.

**המאמר נכתב כדי לתת מידע למעוניינים לדעת מהן ייתרונותיה. והוא מאמר אינפורמטיבי לחלוטין.

 

בהצלחה(:

 

חזור